Tampereen yliopiston ohjelmapäällikkö Pauli Mesiä: ”Millogilla työhyvinvoinnin merkitys on ymmärretty koko laajuudessaan”

Henkilöstöjohtaja Marja Kuronen ja henkilöstöasiantuntija Heli Kulonen kävivät jo toistamiseen kertomassa Millogin työkykyjohtamisesta General Executive MBA -ohjelman lähipäivissä Varalassa.

Eri toimialojen johtajien kohtaaminen tarjoaa mahdollisuuden löytää uusia näkökulmia ja käytäntöjä johtamiseen. Millogin esitys työhyvinvoinnin johtamisesta avasi jo toistamiseen antoisaa keskustelua Varalassa kokoontuneiden johtajien kesken.

Viime syksynä Millogin henkilöstöjohtaja Marja Kuronen ja henkilöstöasiantuntija Heli Kulonen kertoivat Tampereen yliopiston General Executive MBA -ohjelman (GEMBA) osallistujille Millogin pitkäjänteisestä työstä työhyvinvoinnin kehittämiseksi. Ohjelmapäällikkö Pauli Mesiän mielestä Kurosen ja Kulosen yhteiseen sananvaihtoon innostava vierailu on juuri sitä, mitä eri toimialoja edustavat johtajat ohjelman lähipäiviin kaipaavat.

– General EMBA -ohjelman henkeen kuuluvat huolella valitut case-esitykset, jotka tarjoavat käytännön esimerkkejä, sytykkeitä ja syötteitä osallistujan omaan ajatteluun ja kotiorganisaatioon ammennettavaksi. Millog on erinomainen esimerkki yrityksestä, jossa työhyvinvoinnin merkitys on ymmärretty koko laajuudessaan ja sen edistämiseen on sitouduttu organisaation kaikilla tasoilla. Siksi kutsuimme heidät kertomaan tämänkin syksyn ryhmälle Millogin toimintatavoista, Mesiä kertoo.

– Tärkein sanoma Millogin esityksessä on ymmärtää, että henkilöstön kokonaishyvinvointi pohjautuu arvoihin ja on suunnitelmallisesti johdetun työn tulosta. Pitkäjänteinen työ hyvinvoinnin eteen kantaa hedelmää kaikilla organisaation tavoitemittareilla arvioituna. Hyvinvoiva henkilöstö, tyytyväiset asiakkaat ja yrityksen menestyminen ovat kaikki samalla lineaarisella viivastolla, hän avaa.

Avainsanana reiluus

Kaksipäiväisen lähijakson aihepiirinä oli ihmisten johtaminen osana strategista johtamista. Osallistujia Varalassa oli niin eri alojen yrityksistä kuin julkiselta sektorilta.

Kuronen ja Kulonen kertovat, että Millogin 1 200 kunnossapidon ammattilaiselle 29 paikkakunnan palveluverkostossa kertyy yli 3 300 koulutuspäivää vuodessa ja työtyytyväisyydessä on saavutettu 92 prosentin lukema. Avainsanana Millogilla on reiluus, jota lisätään muun muassa Reilu johtaminen– ja Reilu työkaveri -valmennuksilla.

– Panostamme siihen, että havaitsemme työkykyriskit hyvin varhaisessa vaiheessa ja että eri osapuolten vastuut varhaisen välittämisen ja puuttumisen käytännöissä ovat selvät kaikille. Kerroimme esityksessä käytännön esimerkkejä lukuisista hankkeistamme ja toimistamme työkyvyn edistämiseksi, Kulonen kertoo.

Johtamisindeksi ohjaa kehittämistoimenpiteitä

Esitys herätti kuulijakunnassa paljon kysymyksiä ja keskustelua. Millogin henkilöstölle tekemät oppaat Startti, Vire, Koodi, Skarppi ja Turva saivat kehuja, ja johtajat kyselivät tarkennuksia esimerkiksi Millogin varhaisen välittämisen mallista, henkilöstön ikäjakaumasta ja johtamisindeksistä.

– Johtamisindeksi on meille tärkeä mittari johtamisen laadusta. Mittaamme sitä vuosittain kysymällä palautetta jokaisen esihenkilön kaikilta johdettavilta. Saatu indeksi kertoo meille, mihin kehittämistoimenpiteet kannattaa kohdistaa, Kuronen lisää.