Millog tuki syöpäsairaita lapsia ja heidän perheitään sponsoroimalla hyväntekeväisyyspyöräilyä

Team Rynkebyn suomalaisosallistujat pyöräilemässä ja seisomassa Eiffel-tornin edessä pyörät käsissään.
Suomesta Team Rynkebyhyn osallistui tänä vuonna kaikkiaan yhdeksän joukkuetta ja yhteensä 272 pyöräilijää huoltojoukkoineen.

Otimme tänä vuonna osaa hyväntekeväisyyspyöräily Team Rynkebyhyn lahjoituksella. Jo useampana vuonna järjestetyllä kansainvälisellä hyväntekeväisyyspyöräilyllä kerätään varoja syöpäsairaille lapsille ja heidän perheilleen. Tänä vuonna milloglainen Petri Seppälä lähti myös pyörämatkalle mukaan osana Lahden ja Tampereen joukkueiden huoltotiimiä.

Tänäkin vuonna noin 2 500 Team Rynkebyn pyöräilijää starttasi matkansa heinäkuussa kotikaupungeistaan eri puolilta Eurooppaa kohti Ranskaa ja Pariisia. Pyöräilyllä kerättiin varoja syöpäsairaiden lasten ja heidän perheidensä hyväksi. Pariisiin joukkueet saapuivat 17. heinäkuuta.

Kun lapsi tai nuori sairastuu syöpään, se muuttaa koko perheen elämää. Haavoittuvassa tilanteessa olevia perheitä ei saa jättää yksin. Perheiden hyvinvoinnin tukemiseksi me Millogilla osallistuimme Team Rynkebyhyn 1 500 euron lahjoituksella. Suomessa kerätyt lahjoitukset kohdistetaan Sylva ry:lle ja Aamu Suomen Lasten Syöpäsäätiölle, jotka tekevät tärkeää työtä lasten syöpätutkimuksen edistämiseksi ja syöpäsairaiden lasten ja nuorten sekä heidän perheidensä tukemiseksi.

Team Rynkebyllä on pitkät perinteet. Ensimmäinen hyväntekeväisyyspyöräily järjestettiin vuonna 2002 Tanskan Ringestä Pariisiin. Tuolloin tempaukseen osallistui 11 pyöräilijää ja hyväntekeväisyyteen kerättiin yhteensä reilu 5 000 euroa. Sekä tempauksen osallistujamäärä että hyväntekeväisyyslahjoitus ovat kasvattaneet kokoaan vuosi vuodelta. Vuonna 2021 suomalaispyöräilijät keräsivät lähes miljoona euroa (942 584 euroa) Aamu Säätiölle ja Sylvalle.

Takahuollon tarinoita

Jotta sadat pyöräilijät saadaan liikkumaan pitkä taival, tarvitaan mittava huolto-organisaatio, joka huolehtii paitsi majoituksista, myös muun muassa muonituksesta, vesi- ja lääkintähuollosta ja teknisestä huollosta, eli pyörien ja muun kaluston kunnossapidosta. Tänä vuonna milloglainen Petri Seppälä lähti mukaan pyörämatkalle Lahden ja Tampereen joukkueiden huoltovastaavana.

Suomesta Team Rynkebyhyn osallistui tällä kertaa yhdeksän joukkuetta ja yhteensä 272 pyöräilijää. Petrin mukaan joukkueet lähtivät matkaan yhteisestä lähtöjuhlasta Helsingistä 7. heinäkuuta. Helsingistä joukkueet siirtyivät ensin lautalla Saksaan ja edelleen Hollannin ja Belgian kautta Ranskaan.

– Kokonaisajomatka vaihtelee jonkin verran joukkueittain, mutta Lahden ja Tampereen joukkueet pyöräilivät yhteensä noin 1 300 kilometriä jakautuen 80–220 kilometrin päiväetappeihin, Petri kertoo.

Team Rynkebyssä huolto-organisaatio liikkuu usealla ajoneuvolla, joista suurimmat ovat elintarvikehuollon kuorma-autoluokkaa olevat muona- ja kylmäautot. Petrin mukaan takahuollon autot ovat pienempiä, jotta ne kykenevät seuraamaan pyöräilijöitä pienilläkin teillä. Takahuollosta on radioyhteys ajoryhmään ja muun muassa lääkäriin. Myös sairastapaukset ja uupuneet otetaan huoltoauton kyytiin lääkärin kanssa konsultoidulla tavalla.

– Takahuollon auto seuraa aina pyöräilijöistä koostuvia ajoryhmiä. Se lisää ajoryhmän turvallisuutta esimerkiksi varoittamalla muuta liikennettä sekä tarjoaa tarvittaessa välitöntä huoltoa ajoryhmälle.

Petrin mukaan huoltotiimillä on valmius tehdä melko mittaviakin korjauksia pyörille tienpäällä, mutta runkovaurioita ei pystytä korjaamaan. Edellä mainittu vaurio syntyy yleensä onnettomuudessa, joita ei tällä reissulla onneksi sattunut.
Petri muistuttaa, että aivan kuten sotilasmaailmassakin, käyttöhuollon rooli eli se, miten hyvin pyöräilijä itse kykenee pitämään kalustostaan huolta, on avainasemassa kaluston kunnossapysymiseen.

– Pyöräilijät ottavat mukaansa sisä- ja ulkorenkaita sekä jarrupaloja ja heidän tulee osata vaihtaa näitä omatoimisesti. Pyöräilijän tekemät päivittäiset tarkastukset ja ilmoitukset, vaikkapa vaihteensiirron poikkeavista äänistä helpottavat vianhakua ja lyhentävät huoltotiimin päivää – meillähän työt alkoivat vasta silloin, kun pyöräilijät olivat jo hotellissa syömässä ja nukkumassa, Petri kertoo.