Finavia – Millogin osaajat eivät pelkää erikoistakaan kalustoa

Helsinki-Vantaan lentoaseman asemataso ja Finnairin lentokone

Millogin ja Finavian yhteistyö käynnistyi lentokenttäkaluston korjaamisella. Koska Finavian 20 lentokentän Maarianhaminasta Ivaloon on toimittava tilanteessa kuin tilanteessa, lankeaa yhteiskunnallinen vastuu myös yhteistyökumppanille. Tähän Millogilla on hyvät eväät.

Kun Millog jäi valitsematta eräässä Finavian tekemässä kilpailutuksessa, jäi ajatus Millogista yhteistyökumppanina kytemään Finavian konekalustoasiantuntija Tero Santamannerin mieleen.

– Käyttämäämme konekalustoa ei juurikaan löydy muualta, joten korjaus ei ole mitään bulkkihommaa. Finavialle olisi hyödyllistä löytää korjaamopalveluihin yksi strateginen toimija, joka pystyisi toimimaan ympäri Suomea ja tuntisi Finavian ajatustavan. Siksi
kokeilimme, miltä yhteistyö Millogin kanssa tuntuu, hän kertoo.

Tähän mennessä Millog on peruskorjannut harjapuhaltimia ja korjannut ison ajettavan lumilingon. Yhteistyö on lähtenyt sujuvasti liikkeelle.

– Olen huomannut, että olemme tekemisissä konekaluston kunnossapitoalan ammattilaisten kanssa. On tullut luottavainen tunne – painimme hyvin samanlaisten asioiden kanssa arjessamme.

Kaluston suunniteltu käyttöikä on 20 vuotta

Työssään Santamanner muun muassa arvioi, millaista kalustoa Finavialle on sekä teknisesti että taloudellisesti järkevintä hankkia. Konekaluston käyttöikä on tyypillisesti 20 vuotta, mutta kentiltä löytyy vanhempiakin laitteita.

Finavian hankkimien laitteiden valmistusmäärät ovat usein todella pieniä. Santamannerin mielestä olisi hienoa, jos esimerkiksi Millog voisi ryhtyä harvinaisemman kaluston huolto- ja korjausedustajaksi, jolloin Finavia voisi teettää Millogilla projekteja konekaluston peruskunnostuksesta modifiointeihin.

Huoltovarmuutta vaaditaan myös kumppanilta

Finavia tekee yhteistyötä vain vakaiden ja luotettavien toimijoiden kanssa. Huoltovarmuuden takia tietty ydinosaaminen pidetään Finavian sisällä, mutta kaikkea osaamista ei jokaisella kentällä ole järkevää ylläpitää.

– Tarvitsemme ympärillemme ihmisiä, jotka ovat valmiita liikkumaan nopeasti, sekä ymmärtävät, millaisia erityistarpeita tämän mittaluokan kaluston kunnossapito edellyttää. Kun kriiseistä puhutaan, lankeaa yhteiskunnallinen vastuu myös yhteistyökumppanille.

Millogilla ajatukset ovat tämän suhteen oikeassa asennossa. Santamanner arvioi, että lisää yhteistyötä on luvassa, sillä esimerkiksi harjauskalustoa on tullut ikään, jolloin elinkaaren jatkaminen on ajankohtaista.

– Uusi vuosi tuo uudet kujeet. Ainakin harjapuhaltimien peruskorjauksia alkaa hyvin suurella todennäköisyydellä tulemaan, luultavasti vuosittain.

Finavia

  • Suomalainen lentoasemayhtiö, joka kehittää ja ylläpitää matkustajaterminaaleja ja lentoliikenteen tarvitsemaa infrastruktuuria.
  • Palvelee eri puolilla Suomea sijaitsevilla 20 lentoasemalla, joista 18 hoitaa pääasiassa matkustajaliikennettä ja kaksi pelkästään sotilas- ja yleisilmailua.
  • 2022 Finavian lentokentillä asioi noin 15,5 miljoonaa matkustajaa.

Kysy lisää

Markku Riekkola

Myyntijohtaja, Viranomaiset ja Teollisuus