Voimaa milloglaisten työhön ja arkeen

Työhyvinvointivalmentaja Joni Jaakkola Optimal Performancesta käy Millogin toimipaikoilla opastamassa henkilöstöä terveelliseen ja tasapainoiseen elämään. Hyvinvointivalmennukset herättelevät pohtimaan terveysasioita hyvissä ajoin ennen kuin mahdollisia ongelmia ilmenee.

Millog on toteuttanut yhdessä Joni Jaakkolan kanssa valmennuksia, joissa hyvinvointiasioita pohditaan ryhmissä. Ryhmät kokoontuvat neljä kertaa kahden tunnin ajan noin kuukauden välein. Hyvinvointivalmennukset aloitettiin syksyllä Niinisalossa ja Lievestuoreella. Työntekijöiden palautteen perusteella päätetään, laajennetaanko koulutuksia tänä vuonna muille paikkakunnille.

”Ryhmät kokoontuvat työajalla. Haluamme tälläkin tavalla panostaa henkilökuntamme hyvinvointiin”, henkilöstöjohtaja Marja Kuronen kertoo.

Henkilöstöasiantuntija Heli Kulonen lisää, että valmennukseen osallistuvat voivat tehdä Firstbeat-hyvinvointianalyysin ja liittyä Optimal Tribe -verkkoyhteisöön, mistä löytyy esimerkiksi treeniohjelmia, reseptejä terveellisiin ruokiin ja hyvinvointitietopankki.

Tosissaan, muttei liian vakavasti

Jaakkolan mukaan ihminen havahtuu itsestä huolehtimiseen usein vasta silloin, kun hän törmää terveysongelmiin. Näin ei tarvitsisi olla, sillä jo pienillä elämäntapamuutoksilla voidaan saada isoja parannuksia omaan terveydentilaan, kun niihin ryhdytään ajoissa.

Koska ympärivuotinen itsestä huolehtiminen alkaa arvomaailmasta, pohditaan hyvinvointiryhmissä myös terveyteen liittyviä asenteita. Muutostyö tulee ottaa tosissaan, mutta ei liian vakavasti.

”Kun tekee oikeita asioita, niin jo tosi pienillä muutoksilla voi saada tosi paljon aikaan. Arjen virkeys ei vaadi kilpaurheilijan sitoutumista. Vähän pitää kuitenkin laittaa tikkuja ristiin – joka viikko vähän hengästyä ja tulla hiki”, hän kannustaa.

Terve itsekkyys on hyväksi

Millä tavoilla Jaakkolan mielestä tervettä itsekkyyttä voisi rakentaa, jos on tottunut jättämään omat tarpeensa viimeiseksi?

”Omien rajojen vetäminen on tähän ratkaisu. Kannattaa tuoda rohkeasti esille omia tai työyhteisön tarpeita esimerkiksi puolisolle tai työnantajalle. Puolisolle voi sanoa vaikka näin: Olen parempi puoliso ja jaksan hoitaa kodin askareita, kun pääsen käymään pari kertaa viikossa salilla. Voisitko hoitaa sen ajan lapsia?”

Kun etsii sopivan balanssin työn, terveyden, läheisten ja muun elämän välillä ja on läsnä, auttaa se terveellisen ja tasapainoisen elämän rakentamisessa.

”Parempi vire työssä ja arjessa syntyy esimerkiksi siitä, että työssä saa tehdä sitä mistä tykkää, siten että tykkää. Omalla tekemisellä voidaan hankkia hyvää oloa nyt ja lisää parempia elinvuosia tulevaisuudessa!” hän innostaa.