Myyntipäälliköt Markku Riekkola ja Jani Peltonen tuovat vankalla kokemuksellaan merkittävää lisäarvoa Millogin asiakkaille, joiden tarpeita ja toimintakenttää he laajasti ymmärtävät.
Uusien asiakkuuksien kohdalla on todennäköistä, että asiakkaan yhteydenottoon vastaa
Markku Riekkola tai Jani Peltonen. Myyntipäällikön tittelin lisäksi kaksikkoa yhdistää innokkuus liiketoiminnan kehittämiseen.
– Tässä työssä onnistuakseen vähintään toisen jalan on oltava asiakkaan saappaissa. Jos ei kykene katsomaan asioita asiakkaan näkövinkkelistä, on aika hankalaa luoda ratkaisut, joiden avulla asiakkaan haasteet saadaan taklattua, Riekkola sanoo.
– Kuuntelemisen taito on myös tärkeää, jotta voimme havaita ne keskeiset asiat ja haasteet, jotka me pystymme asiakkaalle ratkaisemaan. Jo keskustelujen alussa on pystyttävä kartoittamaan potentiaalinen yhteistyömahdollisuus, sillä emme halua tuhlata asiakkaan aikaa, Peltonen pohtii.
Vankalla kokemuksella
Millogilla maaliskuussa 2023 aloittanut Riekkola tulee autoalalta. Viimeiset parikymmentä vuotta hän toimi autojen maahantuonnin puolella erilaisissa liiketoiminnan johdon, myynnin ja jälkimarkkinoinnin tehtävissä. Millogilla Riekkola näkee paljon mahdollisuuksia sekä oman osaamisen että liiketoiminnan kehittämiseen niin kotimaisella kuin kansainvälisellä kentällä. Se on hänen mukaansa innostava asetelma.
– Viranomaisten ja yritysten palveleminen on looginen jatkumo sille tärkeälle työlle, mitä Millog tekee Suomen puolustusvoimille strategisen kumppanin roolissa. Millogilla toimintaa kehitetään myös hyvin asiakaslähtöisesti.
Peltonen lisää, että toimimalla laajemmin yrityskentällä Millog kartuttaa osaamistaan, mikä hyödyttää myös Puolustusvoimia. Asetelma on siis edullinen kaikille.
”Liiketoiminnalla rakennetaan turvallista tulevaisuutta.”
Markku Riekkola, myyntipäällikkö
Peltonen aloitti Millogilla vuoden 2023 elokuussa. Kahden vuosikymmenen monipuolinen kokemus logistiikan ja teollisuuden huolto- ja kunnossapitoratkaisujen myynnistä, asiakkuuksien hoitamisesta ja kehittämisestä ovat tehneet hänestä eräänlaisen tuote- ja palveluratkaisujen moniottelijan. Viimeksi Peltonen toimi isossa logistiikka-alan yrityksessä.
Sekä Riekkola että Peltonen muistuttavat, että vaikka Millogilla on kiistaton osaaminen kunnossapidosta, elinjaksohallinnasta ja logistiikasta Puolustusvoimien kumppanuuden kautta, on yritys vielä suhteellisen tuntematon puolustusteollisuuden ulkopuolella. Siviilimarkkinoiden kokemuksellaan he tuovat merkittävää lisäarvoa sekä yritykselle että
asiakkaille, joiden tarpeita ja toimintakenttää he laajasti ymmärtävät.
Huoltovarmuus osa DNA:ta
Muun muassa koronapandemia ja Ukrainan sota ovat osoittaneet, miten nopeasti toimintakenttä voi muuttua, ja saaneet monet suomalaisyritykset havahtumaan varautumisen ja jatkuvuudenhallinnan tärkeydestä. Riekkola huomauttaa, että huoltovarmuus on Millogin palveluideologian ytimessä ja osa yrityksen DNA:ta. Töitä tehdään, jotta asiakkaan toiminta voi jatkua häiriöttä yllättävien ja uhkaavienkin tilanteiden sattuessa.
– Liiketoiminnalla rakennetaan turvallista tulevaisuutta. Toimimme asetelmassa, jossa epäonnistuminen ei ole vaihtoehto. Meidän on onnistuttava työssämme joka kerta, sillä toisaalta siitä riippuu Suomen maanpuolustuskyky ja toisaalta taas se, onko esimerkiksi Helsinki-Vantaan lentokentällä saatu lumet aurattua, liikkuvatko junat ja toimiiko sähköverkko tai vesilaitos.
Riekkola ja Peltonen korostavat kumppanuuden merkitystä valmiuden luomiseksi. Asiakkaan toimintaa tuetaan parhaiten pitkäkestoisella yhteistyöllä, jossa esimerkiksi materiaalin kunnossapito tai varastointi suunnitellaan vuosiksi eteenpäin. Tämä ei kuitenkaan ole edellytys Millogin palveluissa, vaan yhteistyö voidaan aloittaa esimerkiksi konsultoinnista. Riekkola ja Peltonen kertovatkin erityisesti varautumisen suunnittelu- ja asiantuntijapalveluiden kasvattavan jatkuvasti kysyntäänsä.
– Isona toimijana ja kattavan valtakunnallisen palveluverkoston ansiosta Millog kykenee palvelemaan asiakasta myös tarpeiden kasvaessa ja laajentuessa. Se on arvokasta, Peltonen muistuttaa.