Etelä-Koreasta saapuneita, Millogin käyttökuntoon saattamia käytettyjä K9-panssarihaupitseja valmistuu tasaista tahtia. Järjestelmän kunnossapitoa helpottaa muun muassa sen modulaarinen rakenne.
Millogin järjestelmäasiantuntija Teemu Heinonen on toiminut Etelä-Koreasta tuotujen käytettyjen K9-panssarihaupitsien kansallisten muutostöiden asiantuntijana jo yli viiden vuoden ajan. Tällä hetkellä hänen vastuullaan ovat muutostöiden teknisen suunnittelun lisäksi myös järjestelmän kunnossapitoasiat.
Kun Puolustusvoimat sopi vuonna 2017 Millogin kanssa 48 panssarihaupitsin käyttökuntoon saattamisesta, oli tällöin puhetta mahdollisesta 48 kappaleen lisäoptiosta. Myöhemmin Puolustusvoimat on lunastanut kymmenen panssarihaupitsia, ja vuonna 2022 Suomi teki päätöksen hankkia loputkin lisäoptiosta. K9-panssarihaupitseja saadaan täten
Suomeen yhteensä 96 kappaletta.
– Jo ennen Ukrainan sotaa olimme Millogilla vahvasti sitä mieltä, että optio tullaan lunastamaan täysimittaisesti, sillä kyseessä on sen verran hyvä järjestelmä ja kokonaisuus. Tällä hetkellä ensimmäisestä toimituserästä noin puolet on saatettu käyttökuntoon, Heinonen kertoo.
Sarjatuotanto ei tarkoita liukuhihnatyötä
Ensimmäisen haupitsierän työt on aikataulutettu, mutta koko kalustolautan kansalliset muutostyöt ja niiden aikataulu on vielä suunnittelupöydällä. Heinosen mukaan työt hallissa rullaavat tällä hetkellä mukavasti, sillä prosessi on vuosien varrella jo vakioitunut sujuvaksi.
– Valmistaja Hanwha Defencen eli nykyisen Hanwha Aerospacen pitämät koulutukset ja kokemuksen kertyminen ovat kasvattaneet osaamistamme. Kuten aiemminkin, panssarihaupitsien esivalinta tehdään tiettyjen kriteerien mukaisesti ja kyseiset yksilöt käydään testaamassa kohdemaassa.
Suomen puolustusvoimien ase- ja alustapuolen asiantuntijat tekevät valintatarkastukset Etelä-Koreassa Millogin tukemana. Jotta järjestelmä täyttää vastaanottokriteerit, muutoksia toteutetaan usein jo lähtömaassa ennen kuin laite lähetetään Suomeen. Loput vaatimukset toteuttavat Millogin asentajat samalla, kun he saattavat ajoneuvot käyttökuntoon.
Yksikönjohtaja Kimmo Lehtinen on ollut mukana K9-projektissa syksystä 2021 lähtien. Hän korostaa, että sarjatuotannosta huolimatta käyttökuntoon saattaminen ei ole liukuhihnatyötä.
– Koetamme kehittää koko ajan menetelmiämme, työturvallisuutta ja työtapojamme, jotta
saamme toteutettua työn kustannustehokkaammin. Kansallisten muutostöiden tekemisen lisäksi kehitämme yleistä kunnossapitokykyämme, sillä haluamme, että meistä tulee entistä parempia kunnossapitäjiä. Tämä vaatii investointeja ja kehitystyötä, Lehtinen sanoo.
Modulaarisuus auttaa pitämään vikaantuneetkin vaunut liikenteessä
Teemu Heinosen mukaan K9-panssarihaupitsien modulaarinen rakenne yhdessä teknologiansiirron ja osaamisen kehittymisen kanssa auttavat tarjoamaan Puolustusvoimille yhä parempaa kunnossapitopalvelua.
– Rakennamme itsellemme kykyä korjata tiettyjä kokonaisuuksia siten, että käyttäjän toiminta ei merkittävästi häiriinny. Voimme esimerkiksi vaihtaa vikaantuneen voimalaiteyksikön toimivaan ja korjata rikkinäisen korjaamolla, jolloin vaunun käyttö pysähtyy vain voimalaiteyksikön vaihdon ajaksi, hän kertoo.
– Teemme tiivistä yhteistyötä käyttäjien kanssa ja mielellään tuemme heitä kaikessa siinä, missä he kokevat tarvitsevansa tukea omassa koulutuksessaan, Heinonen lisää.