Auntien käyttö on parantanut milloglaisten hyvinvointia

Millogilla on saatu hyviä tuloksia mielen hyvinvointiin tähtäävän Auntie-palvelun käytöstä. Stressitason on koettu laskeneen hieman enemmän kuin asiakkailla keskimäärin. Milloglaiset ovat käyttäneet rohkeasti myös niitä palvelun osioita, jotka eivät liity suoraan työasioihin.

Auntie-palvelua käyttäneet milloglaiset ovat kokeneet hyvinvointinsa nousseen keskimäärin 38 prosenttia ja stressin vähentyneen 29 prosenttia. Eniten Millogilla on hyödynnetty itseohjautuvuutta lisäävää Askelmerkit hukassa -pakettia ja stressin käsittelyyn ja palautumiseen keskittyvää Hyvästit stressille -pakettia. Kolmanneksi eniten on haettu apua parisuhteen vastatuuliin Lemmenlaiva karilla -paketista.

Auntie-palvelu tarjoaa asiakasorganisaatioiden työntekijöille psykologista keskustelutukea niin stressiin, ylisuorittamiseen kuin kadonneen motivaation löytämiseen. Mitattavia tuloksia saadaan aikaan nopeasti käynnistyvillä palvelupaketeilla, jotka perustuvat verkkotapaamisiin Auntien ammattilaisen kanssa.

– On helpompi keskittyä tiettyyn teemaan kuin mennä vain juttelemaan jonkun kanssa vastaanotolle. Haluamme toimia vastuullisesti ja tarjota työntekijöillemme helpon tien mielen pulmien pohtimiseen ja ratkaisemiseen. On hienoa, että meillä on rohkeasti käytetty myös paketteja, jotka eivät liity suoraan työasioihin, kertoo Millogin henkilöstöasiantuntija Heli Kulonen.

Lisää avoimuutta, vähemmän sairauspoissaoloja

Vuodenvaihteessa kuusi vuotta täyttävän Auntie Solutions Oy:n toimitusjohtaja Mervi Lamminen löysi itselleen uran muiden auttamisesta ja hyvinvoinnista sen jälkeen, kun hän itse uupui omassa työssään. Lammisen mukaan melkein jokaisessa asiakasyrityksessä suosituin paketti on Hyvästit stressille. Terveiset asiakkailta ovat olleet positiivisia.

– Asiakkaat ovat kertoneet, että Auntien käyttöönoton jälkeen mielen hyvinvointiin liittyvät sairauspoissaolot ovat vähentyneet ja organisaatioissa on alettu puhua avoimemmin asioista. Tämä on parantanut organisaatiokulttuuria. Olemme havainneet, että uupumus tarttuu, mutta onneksi myös hyvinvointi tarttuu, Lamminen täsmentää.
Lammisen mukaan Millogin tulokset ovat olleet hyviä ja stressitason on koettu laskeneen hieman enemmän kuin asiakkailla keskimäärin. Hän kannustaa kaikkia esihenkilöitä pohtimaan oman hyvinvointinsa parantamista, sillä esihenkilön hyvinvoinnin on huomattu parantavan myös muiden organisaation jäsenten hyvinvointia.

Ajoittainen pohdiskelu voi estää ikäkriisejä

Lamminen iloitsee, että nykyään ymmärretään paremmin, kuinka tärkeää on ihmisen kokonaisvaltainen tukeminen. Avoin puhe mielen asioista luo psykologista turvallisuutta työyhteisössä.

– Poissaolojen näkökulmasta, oli työntekijällä sitten jalka poikki tai mieli maassa, hänen lisäkseen ongelmista kärsii myös työnantaja. Siksi myös työn ulkopuolisiin ongelmiin kannattaa tarttua. Kannattaa myös pysähtyä välillä oman elämän äärelle ja miettiä, mitä haluaa tehdä. Jos näitä asioita pohtisi aika ajoin, ei ehkä tarvitsisi törmätä isompiin ikä- tai elämänkriiseihin, jotka voivat viedä työkyvyn, Lamminen kehottaa.
Auntie toimii parhaiten tilanteissa, jotka eivät ole kehittyneet liian pitkälle. Avun saa nopeasti, mutta palvelun kautta ei voi saada sairauslomaa tai lääkkeitä.

– Kenellä tahansa voi olla työuransa aikana jaksamisen haasteita. Työterveyspalveluista saa apua, jos tilanne on hankala. Myös Auntiesta voidaan ohjata hakeutumaan työterveyden puoleen.

– Toivomme, että mahdollisimman moni hyödyntää näitä palveluita ja hakee apua mielen ongelmiin matalalla kynnyksellä. Organisaatioiden esimiesten kannattaa myös tuoda esille näitä mahdollisuuksia keskusteluissa, Lamminen kannustaa.