Laatu- ja kehitysjohtaja Jukka Oikari –: ”Laadun suhteen täytyy mennä pari askelta edellä”

Jukka Oikarin uran suuntaan ja työpaikkavalintoihin on vaikuttanut ahkeran työskentelyn lisäksi monta sattumaa. Millogilla aloittaessaan hän oli työntekijä numero kuusi. Työn juhlan päivänä, vappuna, hän juhlii eläkepäivien alkamista.

Etätöistä puhelimella tavoitettu Jukka Oikari siivoilee sähköisiä kansioitaan ja valmistelee tietokonetta ja puhelinta luovutuskuntoon. Eläköityvän tunnelmat ovat hyvät, sillä hän on hyvissä ajoin ehtinyt delegoida vastuitaan seuraajalleen Sami Salorannalle.

– Tosi leppoisalla mielellä jään pois. Oma sarka on kynnetty ja uusi mies on saatu laatuauran ohjaksiin, hän toteaa.

On vierähtänyt aikaa siitä, kun Jukka valmistui Teknillisestä korkeakoulusta lentotekniikan diplomi-insinööriksi. Kurssikaverin, Heikki Härtsiän kanssa kului myös pitkä siivu työurasta. Heikki jäi jo eläkkeelle, ja vapun jälkeen Jukalla on enemmän aikaa heidän yhteiselle uudelle harrastukselleen, golfaukselle.

– Onneksi koronavirusepidemia ei estä tätä liikunnallista harrastusta. Vaimoni kanssa oli suunnitelmissa kiertää tuttuun tapaan myös tanssilavoja kesällä, mutta se lykkääntyy nyt myöhemmäksi, Jukka sanoo.

Laatujohtamisen tielle

Moni asia on ohjannut Jukkaa laadun ja kunnossapitoliiketoiminnan äärelle. Erityisesti työ Kuopion teknillisen oppilaitoksen Teknologiapalveluosaston vetäjänä vuonna 1990 loi suuntaa tulevaisuudelle, sillä työtoveri haastoi Jukkaa aktiivisesti keskusteluihin laadun syvimmästä olemuksesta.

– Hänen vastuullaan oli laatukoulutus, minkä vuoksi hän antoi erilaisia julkaisuja luettavaksi. Jotenkin tempauduin siihen mukaan. Laatujohtaminen vaikutti mielekkäältä lähestymistavalta minkä tahansa organisaation kehittämiseen.

Laatujärjestelmien kehittämistä koskeva ISO 9000 -aalto tempaisi Jukan täysillä mukaansa 1990-luvulla. Hän sai työtarjouksen Huolto-liiketoiminnan laatupäällikön pestistä Valmet Lentokoneteollisuus Oy:stä, jota oltiin tuolloin laajasti uudelleenorganisoimassa. Laatujärjestelmästandardien rinnalla myös toimintaa koskevat ilmailumääräykset uudistuivat Euroopan yhdentymisen myötä, joten organisaatiomuutosta tuli johtaa ja hallita kieli keskellä suuta. Asiaa ei helpottanut se, että samaan aikaan valmistauduttiin ilmavoimien tulevien Hornet-torjuntahävittäjien ja niiden voimalaitteiden kokoonpanoon.

Millogin kuudes työntekijä

Vuosien myötä Patria Aviation Oy:ksi muuttuneen yrityksen toiminta kasvoi ja kansainvälistyi entisestään. Jukan ajatukset alkoivat kuitenkin kääntyä kohti uusia haasteita.

– Olin Millogin kuudes työntekijä, kun aloitin maaliskuussa 2008. Olen pitänyt sulkana hatussa sitä, että kuuluin niiden muutaman avainhenkilön joukkoon, joiden kiinnostusta siirtyä Millogin palvelukseen toimitusjohtaja Aarne Nieminen tuolloin tiedusteli. Hän oli ollut muutaman vuoden Patria Aviationissa esimiehenäni.

Millogin alku oli aika hullunmyllyä – kaikki piti miettiä alusta lähtien, tekemistä oli paljon ja tekijöitä vähän.
Jukalle on aina ollut tärkeää, että laadun suhteen mennään pari askelta edellä ja metri pari syvemmällä pinnan alla kuin asiakas tai viranomainen. Huolellisesti suunnitellut toimintamallit on helppo hyväksyttää, eikä tarvitse kohdata noloja tilanteita, sanktioita tai jopa toiminnan keskeytymistä.

– Tässä olemme onnistuneet hyvin niin Patrian kuin Millogin toimintojen suhteen. Aina on kyetty luomaan hyvä yhteishenki ja luottamuksen ilmapiiri sekä asiakkaan että viranomaisten kanssa.

Työn hankalana piirteenä Jukka pitää sitä, että siinä näkee helposti vain tekemätöntä työtä, sillä asiat voi aina tehdä paremmin. Vuosien myötä myös vastuullisuusteemat, kuten ympäristö ja työturvallisuus, ovat entisestään korostuneet, minkä vuoksi ratkaistavien ja linjattavien asioiden kirjo on yhä laajempi. Häntä on kuitenkin siunattu aina hyvillä työkavereilla ja mahtavilla tiimiläisillä.

– Juuri ihmisten kanssa keskusteluista ja yhteisistä tunnelmista ja tuskailuista olenkin saanut rikkaita ja rakkaita muistoja mukaan. Näitä hommia voi tehdä hankalastikin, kravatti kireällä sanellen ja arvostellen, mutta olen pyrkinyt toimimaan toisin.

Laatu on yhteinen asia

Mietteliääksi Jukan saa se, että laatuasioilla on pitkään ollut jonkinlainen pakkopullan leima, eikä niitä ole ymmärretty menestystekijänä. Tilanne on onneksi muuttumassa ja asioita aletaan tarkastella osana laajempaa kokonaisuutta. Millogissakin on kehitetty esimerkiksi laadunhallinnan ekosysteemiä, tiedonhallintaa sekä toiminnan suorituskyvyn tasapainoista mittaamista.

– Laatujohtamisen periaatteet alkavat juurtua osaksi Millogin tapaa toimia. Paljon muutoksia on saatu aikaan, mutta työtä tällä saralla riittää jälkipolvillekin, hän toteaa.

Myös henkilöstö osallistuu nykyään aktiivisesti toiminnan kehittämiseen. Jukka on iloinen positiivisesta pöhinästä, joka Millogissa on aistittavissa. Toimitusjohtaja Sami Pitkänen on tuonut uusia avauksia sekä haastanut vanhoja tapoja toimia. Näissä on Jukallakin riittänyt kiireitä aivan viime päiviin asti.

– Ruutulippu heilahtaa ja tämä kisa päättyy osaltani tähän. On aika hengähtää. Luvassa on ensi alkuun golfia, polkupyöräilyä, valokuvausta ja risusavottaa. Ja lupasin vaimolle opetella kokkausta. Lisäksi toivomuslistalla on erityisesti, että lastenlapsia pääsisi piankin kaitsemaan – hemmottelen ne ihan piloille!